от damon » Нед Ное 11, 2007 18:09
Тук малко по-късно ще публикувам и малко видеоматериал от двете отсечки Свидня и Миланово заснети в събота между 17,30 и 18,30. Впечатленията ми от отсечките са следните: На СЕ Свидня има сняг извън пътя. Асфалта е мокър и има на места ивици сняг (киша), преобладаващо мокра настилка, но ивичките киша можеха да бъдат изчистени от снегорин непосредствено преди старта на СЕ-то. Така е цялата отсечка. На СЕ Миланово е много интересно. В началото отсечката е суха, нагоре става мокра без заледявания и от селото надолу е заледено и заснежено върху асфалта.
Надолу ще напиша някои мои мисли за ралито, не ангажирам никой друг с това. Никога не съм можел да пиша много кратко, но и в случая май не е уместно, така че се надявам, че ще прочетете това което съм написал по-надолу.
Рали София е обявено за асфалтово състезание. От това което видях аз при вчерашното си минаване около 17,30 е че втората врътка можеше да се проведе на мокър асфалт с цялата дължина на Свидня/Чибаовци и съкратен етап Миланово (или изцяло отменен). Както знаете следобед тежката обстановка се пооправи и дори светна слънце. Не мисля, че имаше някаква супер повишена опасност за зрители и публика, освен, че асфалта беше мокър и студен. Условията на Рали Твърдица втория ден не бяха много по-лоши. ОК. Тук приемам, че първата врътка е била доста опасна – Миланово надолу е бил невъзможен, труден е бил прехода през Петрохан. Отмяната на сутрешните етапи е съвсем обосновано решение, ако го погледнем без емоции.
Тук продължавам с мислите си за ралито. Според мен почват да се оформят няколко варианта за Рали София и неговото продължаване, единия много прост, другите два малко по-сложни:
1. Ралито не се отменя веднага, изчаква се малко, условията следобяд се подобриха, кара се втората врътка (с евентуално съкратен или отменен етап), днес мисля, че нямаше проблем със снега.
2. Отново ралито не се отменя, изчаква се малко, условията обаче не се подобряват баш толкова бързо. Отменя се целия първи ден, кара се само втория! Не виждам проблема. Оставете точките и т.н. – стига с тия точки, купи и проценти!
3. Условията са същите, но ралито продължава, отсечките се отменят, но не и ралито, някой закъсняват, други се отказват, трети продължават. Карат се истински 2-3 отсечки днес и това е. Който спечели – спечели!
До тук с вариантите. Знам, че някои ще кажат, че след като каруцата се обърне – пътища много. Така е. Лошото е че ако знаеш че има 80% вероятност каруцата да се обърне ти да си казваш, че това няма да стане и да нямаш някаква идея как ще действаш и по тази причина използваш най-лошата – емоцията и страха от инциденти. Или поне така изглеждаше… Ако влезем в сферата на теориите е можело да се направи добавка към правилника, която да допусне използването на снежни гуми, да се впише че настилката е асфалт, но може да има сняг и лед. Можеше и преди състезанието да се каже, че ако има сняг, то ралито ще бъде отменено. А не с половин уста – да се отменят само етапи. Пък оттам нататък – който иска да кара.
Нека тук да подхвърля, че наистина сравнението на Рали София с Рали Монте Карло е малко неуместна. На Монте се кара със специални гуми, доколкото знам използват гравел екипажи, които проверяват трасето преди старта. Всъщност гравел екипажите са разрешени само за WRC отборите. Е, разбира се от там могат да се вземат и справедливи сравнения – има сух асфалт, има лед на сухия асфалт (питайте Ясен Попов за това), има и сняг върху сухия асфалт, кара се със сликове на сняг много, много, много бавно. Не знам защо някой си мислят, че публиката очаква от екипажите да карат на снега със сликове както се кара на сухото. Аз бих се зарадвал и на спускане по СЕ Миланово с 5 км/ч на рали автомобил по неотменена отсечка. Не искам да карат със 100! Все пак границата на сигурността може да е 5 км/ч. Е нека е такава, защо пък не!? На Монте понякога е така. Затова е и интересно. Както и да е. Сравнението с Монте Карло наистина не е уместно в повечето случаи.
Пусна се слух, който беше потвърден от директора на състезанието, че било забранено карането с „нехомологирани” гуми т.е. обикновени зимни гуми. Прерових набързо три правилника – за европейските рали купи, общите правила на ралито и международния спортен кодекс на ФИА. Подчертавам – набързо т.е. не съм 100% сигурен, но се колебая около 85%. Очаквам доказателства, че това наистина е така. До тогава за мен забраната за използването на обикновени зимни гуми си остава в сферата на слуховете, въпреки, че го потвърди и директора – г-н Славейков. Другото нещо в сферата на слуховете си остава и задължителната отмяна на етап при сняг в асфалтово рали – това също не се потвърждава от правилника или моите търсения в него. Спортните комисари имат върховното право да отменят етап или ралито в интерес на сигурността. Тук искам да вметна нещо от правилата на ралитата – ралито се отменя от Спортните комисари (Stewards of the meeting на английски). Това трябва да се знае от всички – важните решения в едно състезание се вземат само от СК, не от г-н Славейков, не от г-н Танев, не от Митко, Крум, Златков или Дунев! Спортните комисари имат право на всичко в едно рали и в условия на повишена опасност имат право да отменят каквото си поискат. Лошо е, че хората останаха с твърде грешното чувство, че ралито е отменено от състезателите или от директора. Хубаво беше да се чуе и тяхното мнение, доколкото знам е имало представител и на ФИА – поне така пише в правилника.
Рали София беше организирано с желание, маршрута беше отличен, беше помислено и за зрителите. Накрая обаче се получи някак си неадекватна и много прибързана реакция. Едва ли не се остана с впечатлението, че решението за отмяна на цялото състезание е взето предварително. Пък интересни и засукани състезания винаги ще може да си гледаме по Евроспорт. Там няма опасност да пострадаме.
И накрая искам да защитя рали феновете на България от нападките, че са семкаджии и еднодневни сеирджии. Повечето от нас искат просто да се забавляват и да изпитват удоволствие от „участието” си в състезанията. Не ни нападайте, че реагираме емоционално! Така реагираме не само ние. Явно някой прекаляват с мислите си за точки, купи, проценти и пари. Ако всички останали участници в този спорт мислеха като повечето фенове – състезатели, организатори и всички ангажирани в машината, то би трябвало спорта да е на друго, по-добро ниво. Това е…
Safe is risky.